lørdag den 5. august 2017

Mikroplastik i hverdagen - Hvad vi har gjort

Mikroplastik er jo noget, som er enormt meget oppe i tiden. Nogle kilder til mikroplastik er lette at se og stoppe - andre er svære og også meget mere udfordrende at ændre på.

Noget af det jeg har gjort er at ændre på de små ting - det er let og overskueligt.
Jeg har skiftet til at købe alternativer til ting lavet af plastik, så produktionen begrænses og dermed også muligheden for at produktet ikke genanvendes eller at den ryddes af vejen på en dårlig og forurenende måde.

  • Drikkedunke skiftede vi til nogle af glas med silikonelåg eller rustfrit stål (Retap - Kleankanteen). Vi prøver altid at have en med så vi ikke behøver at købe flaskevand. De kommer i opvaskemaskinen og holdes fast af en elastik, for at undgå at halsen revner på retap flaskerne. 
  • Madopbevaring og madkasser - der bruger vi glas(dog med kliklåg af plast og gummi fra IKEA) eller rustfrit stål(A Slice of Green). Begge dele kommer i opvaskemaskinen.
  • Fryseposer af plastik til poser af Maistic, de er lidt mere skrøbelige end de konventionelle men fungerer ellers upåklageligt.
  • Elastikker uden skadelige fyldstoffer og med FSC mærkning fra Naturebaby.dk. De er nok de bedste og mest holdbare elastikker jeg har oplevet - de holder godt, selv i opvaskemaskinen hvor de holder glasflaskerne.
  • Dunke til rengøring og vaskemidel er en kilde til ret meget plastik. Vi er skiftet til ECOegg til alt vasketøj op til 60 grader og bruger deres pletfjerner hvis der er strenge pletter. Vi køber store dunke af rengøringsmiddel så vidt muligt og holder os til et mærke vi stoler på ikke bruger unødige og skrappe kemikalier og som har en ansvarlig produktionskæde (Bio-D).
  • Engangskarklude af plastik er skiftet ud med bomuldsklude fra IKEA og det fungerer upåklageligt.
  • Skuresvampe af plastik er skiftet til en svamp af plantefibre fra Suztain, jeg er enormt glad for dem og de kan sågar bruges på teflonpander da de ikke ridser.
  • Wita Wrap er skiftet ud med 6 stykker vokspapir,(Abeego) i 3 størrelser og de har erstattet vores  forbrug af "wita wrap" både i køleskabet, madpakken og i nogen udstrækning staniol også. Det kan dog ikke tåle varme og vi har haft lidt bøvl med at indarbejde dem i husholdningens rutine i forhold til rengøring. De går nemlig ikke i vaskemaskinen pga. varme.
  • Tandbørsterne er skiftet ud med tandbørster af bambus - der findes mange forskellige - vi bruger dem fra Woobamboo! både til børn og voksne og de fungerer upåklageligt.
  • Festpynt - plastik- og papirflag til fødselsdage og andre fejringer er nu erstattet af nogle flotte flag af træ og stof fra søstrene grene. Bordpynt har før i tiden ofte været et drys af stjerner eller flag i plastik. De er erstattet med nogle fine flag i træ, som jeg fandt i kvickly og jeg er i gang med at se om jeg ikke kan finde stjerne eller noget lignende også. Balloner bliver skiftet til nogle uden mærkelig kemi i 100% FSC mærket naturgummi fra Naturebaby.dk
  • Sugerør er lige nu af plastik, men jeg er igang med at søge nettet tyndt for gode og flotte sugerør i rustfritstål. De kan også fås i glas eller bambus - men jeg syntes at rustfrit stål lyder mest hygiejnisk og holdbart.
  • Bagepapir er noget som er voldsomt svært at blive klog på, men jeg har besluttet at skifte til at bruge en bagemåtte af medicinsk silikone i stedet.


Det var alle de små ting og relativt lette ændringer, som ikke ændre noget synderligt i dagligdagen. Det lyder måske som mange ting, men det er små ting der er ændret i løbet af hele 3 år og ting (de sidste 4) som er i støbeskeen til det næste stykke tid.

Der er også de store ændringer, som er noget mere udfordrende at ændre på: tøj, sko og bildæk.
Tøjet er nok det, som er lettest at ændre på af disse tre, og reelt den eneste vi har den store indflydelse på.
Vores datter, som jo vokser, andet end udad og derfor skal have tøj omkring 4 gange om året får fra H&Ms conscious kollektion, som for det meste er økologisk bomuld.
Jeg er kun lige gået igang med tøjet og det er faktisk en smule bøvlet. - Eller også er jeg bøvlet fordi jeg gerne vil have at naturlige fibre heller ikke indeholder gift? Så jeg vil gerne have økologisk bomuld, uld, hør og bambus. Jeg vil bestræbe mig på at nyt tøj til mig selv og vores datter i det mindste skal være naturlige fibre og helst økologisk, men det er simpelthen ikke realistisk for os økonomisk endnu at holde begge krav i hævd hele vejen igennem.
Sko er pga. slid en kæmpe kilde til mikroplastik i naturen. Jeg har endnu ikke set at der er nogen som er begyndt at lave sko, som ikke afgiver mikroplast, men jeg glæder mig til at det sker. Det må være noget med en sål af træ og eller naturgummi?
Bildæk - jeg ved intet om det, men håber på at producenterne i løbet af nogle år fikser problemet.(jeg er et meget godtroende menneske)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar