tirsdag den 4. april 2017

Bæredygtigere og sundere opbevaring af vores mad

Hej 😊

Jeg gik for flere år siden i gang med at udfase alt vores mad opbevarings-plast. Det gør/gjorde jeg for at undgå at få uønskede kemikalier i mad og vand. I en drikkedunk af plastik kommer vandet til at smage af plastik efter et par timer, det samme sker med mad - mad smager bare af mere og plastik-smagen er derfor ikke så genkendelig, men den er der alligevel.

Drikkedunke og flasker
Oplagt nok startede jeg med finde alternative drikkeflasker, det har jeg før skrevet om her.

Opbevaring i køleskabet
Efter drikkeflasker gik jeg i lag med bøtterne til madrester fra aftensmad - her er det især et problem med overførsel af kemi, hvis maden varmes op eller køler ned i bøtten.
Der viste sig faktisk at være en udfordring at helt af komme af med plastik. Men jeg fandt en, efter min mening, acceptabel løsning i IKEAs FÖRTROLIG serie. - det er glasbeholdere i forskellige størrelser og former, med kliklåg af plastik og gummi. Funktionelt er de helt uovertrufne; de er lette at gøre rene, lufttætte, robuste og kan bruges som ildfast fad - Hvis man vil helt af med plastik duer de ikke.
Jeg har affundet mig med låget fordi de bliver brugt til mad, som står køligt og plant i køleskabet - det er sjældent at maden rør låget.

Opbevaring i fryseren
Fryseposer er i kontakt med maden i lang tid ad gangen. Heldigt nok befinder den mad sig oftest et rigtig koldt sted så reaktionerne forløber langsommere. Plastik udgaven er skiftet ud med Maistic - men vil ideelt blive skiftet ud med glasbeholdere, som ovenikøbet kan stables meget lettere i fryseren. Jeg bruger også lige nu Maistic poser til hvedebrød. Til brød vil jeg gerne bruge en stofpose - en foodbag i stedet.

Frokost opbevaring - Madpakke
Vitawrap - Husholdningsfilm er skiftet ud med vokspapir, det har jeg skrevet om her. Tidligere brugte vi det rigtig meget i madpakker - Det var en rigtig dårlig ide fordi plastikken ligger helt tæt op ad maden i mange timer i en lummer rygsæk - det skal bare afskaffes.

Apropos madpakker, så har jeg anskaffet et par metal madkasser - vi har ikke haft dem længe endnu, så jeg har ikke meget at have en anmeldelse af dem i endnu - det vil sandsynligvis komme. Vi bruger stadig Sistemas madkasser og snackbeholdere. Det er mere af nød end af lyst, men vi har ikke råd til at skifte dem alle med det samme, det må blive løbende. Heldigvis ligger madkasser i børnehaven og indskolingen i køleskabe.

Tørvare opbevaring
Mit næste projekt i opbevarings-afdelingen er helt sikkert at få beholdere af glas til peanuts, mandler, tranebær ol, som vi bruger til Ms eftermiddagsmad/madpakke. De skal ud af plastik-emballagen hurtigst muligt. Derefter vil jeg gerne have mel og gryn ud af pap- og papiremballagen fordi den kan indeholde mineralske olier, som ikke er ret sunde at få ind i kroppen. Nogen mineralske olier er kræftfremkaldende, mens andre "bare" ophober sig i organerne. (de findes forresten også i rigtig mange læbepomader har jeg opdaget! - læs om det her og her)

Dette indlæg indeholder ukarakteristisk mange links - nogle til tidligere indlæg andre til produkter og producenters hjemmesider. Jeg har ingen kontakt haft til disse virksomheder og får ingen hverken gaver eller løn for at udtale mig om deres produkter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar